همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در تبعید تبت که مقر ان در شهرک کوهستانی دارامشالا در شمال هند است، ادعای چین را مبنی بر تلاش دالایی لاما رهبر روحانی تبت برای خرابکاری در المپیک پکن، ادعایی گمراه‌کننده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از دهلی نو، سونام داجبو سخنگوی دولت در تبعید تبت گفت دالایی لاما همواره از حق چینی‌ها برای میزبانی المپیک 2008 حمایت کرده‌است.[نگاه اقتصادی چین به المپیک 2008]

وی به گزارش‌های رسانه‌ای اشاره داشت که به نقل از یک مسئول بلندپایه چینی اعلام کرده است دالایی لاما اخیراً در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرده است تلاش می‌کند در بازیهای المپیک پکن خرابکاری کند.

داجبو افزود اظهارات این مسئول چینی هیچ مستندی ندارد. دالایی لاما فقط گفته است گروه‌های هوادار تبت و سازمان‌های مدنی می‌توانند جامعه بین‌المللی از جمله ملت چین را از سیاست‌های سرکوبگرانه چین در تبت و وخامت اوضاع تبت باخبر کنند.

تعدادی از گروه‌های هوادار تبت قصد دارند در اعتراض به سیاست‌های چین در منطقه تبت روز دهم مارس تظاهراتی را از دارامشالا به سوی تبت برگزار کنند.

داجبو گفت برگزار کنندگان این تظاهرات از دالایی لاما در این خصوص نظرخواهی نکرده‌اند.

شایان ذکر است چین در سال 1949 زمانی که دالایی لاما مشغول تحصیل بود منطقه تبت را اشغال کرد.

دالایی لاما پس از شکست تلاش‌هایش برای مذاکره با دولت چین در سال 1959 به هند فرار کرد و نیروهای چینی قیام مردم تبت را برای پایان دادن به اشغال چینی‌‎ها سرکوب کردند.

کد خبر 46013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز